Obuwie w stylu vintage.
Ciekawe, jak bardzo niektóre marki butów różniły się od siebie prawie 100 lat temu od tego, czym są dzisiaj. Ponieważ świat bardzo się zmienił, nie jest zaskoczeniem, że żadna marka nie wytwarza takiej samej jakości jak wcześniej. Najbliższe byłyby Crockett & Jones/Edward Green itp., ale nawet one były wtedy całkowicie ręczne (lub przynajmniej w ich pobliżu), w przeciwieństwie do produkcji typu bench/hand grade obecnie wykonywanej przez maszyny z wykwalifikowanymi pracownikami stacjonującymi przy każdej z nich. Czasy się zmieniły. Ponieważ wszyscy jesteśmy kujonami butów, którzy lubią dobrą jakość, musi nasuwać się pytanie: dlaczego nie produkują już takich butów? A odpowiedź jest prosta. To dlatego, że nie ma prawdziwych pieniędzy w wysokiej jakości butach i uczciwości. Robienie ich naprawdę po prostu daje ci pochwałę i szacunek. Ale nie pozwala ci to stać się tak kolosalną marką jak Nike. A ponieważ Cole Haan został kupiony przez Nike jakieś 20 lat temu, nie dziwi również to, że od tego czasu Cole Haan spadł jeszcze bardziej.
Vintage Cole Haan's - ok. 1930 r.
Ludzie muszą zrozumieć, że dobrej jakości buty mają bardzo niską marżę zysku. Nawet przy wysokich cenach biletów można by pomyśleć, że mają one 10x marżę, ale niestety w branży obuwniczej (obuwie wysokiej jakości) szewc ma szczęście uzyskać 3x marżę. Oznacza to, że jeśli zarobią 200 dolarów, to sprzedają za 600 dolarów. I to za markę, która nie ma wbudowanego podatku VAT w swoją cenę. Na przykład szewc w Europie, który sprzedaje za 1200 euro, płaci 200 euro za parę w samych podatkach z tych 1200 euro, więc można podziękować podatnikowi za te dodatkowe 20%, które trzeba zapłacić.
W rzeczywistości jednak standard w przemyśle spawalniczym jest bardziej zbliżony do 2,5x-2,8x, co jest jeszcze trudniejsze do utrzymania. Istnieje powód, dla którego duże marki powinny udać się do Chin lub Indii, podnieść ceny, jednocześnie obniżając jakość, skracając czas i tym podobne. Aby być dużą marką, potrzebujesz tych wysokich marż. Niezwykle trudno jest stać się wielomilionową marką z 3x marżą, jeśli nie sprzedaje się 1 miliona butów rocznie. Ale teraz musisz zadać sobie pytanie, kto może to zrobić? Największe fabryki w Europie, mogą produkować 400 tys. butów rocznie. Więc skąd masz pozostałe 600K? Większość "dużych" marek z branży spawalniczej może wypompowywać 50K-150K butów rocznie, podczas gdy topowe, najlepsze są bliższe butom 200K-250K rocznie.
Vintage Cole Haan's - ok. 1930 r.
Ludzie często nie zdają sobie sprawy z wartości buta dobrej jakości. Skarżą się na cenę, ale chętnie kupią iPhone'a za 1000 dolarów lub telewizor za 3000 dolarów. I tym bardziej, że ludzie nie doceniają dobrej jakości i płaczą o cenę i bezpłatną wysyłkę, tym bardziej, że dobra jakość będzie powoli znikają, jak ludzie zlecają na zewnątrz, iść na wyższe marże zysku, więcej wielkości i masowej produkcji. Jest to naturalny sposób prowadzenia działalności gospodarczej, dlatego też nie jedna fabryka dziś robi to samo, co 100 lat temu. Oczywiście nadal mogą, ale ręcznie robiony but C&J może kosztować 3 tys. funtów, więc to naprawdę nie ma sensu, prawda?
Ale miło jest przynajmniej zobaczyć te zabytkowe Cole'a Haana i przypomnieć sobie, co było, gdy jakość była ceniona przede wszystkim. A jeśli cenisz sobie również dobrą jakość, upewnij się, że wspierasz marki, które rzeczywiście ją oferują, a nie te, które sprzedają Cię na marce lub kraju pochodzenia.