•   Czwartek, 13 maja 2021
Żywność

Jak nauczyć twoje dziecko zdrowych nawyków żywieniowych.

Na całym świecie rośnie nadwaga i otyłość, a Irlandia również nie wychodzi z tego lekko. Badania Światowej Federacji Otyłości (World Obesity Federation) przewidują, że do 2025 roku 241.000 dzieci w wieku szkolnym w Irlandii będzie miało nadwagę lub otyłość. Nadwaga i otyłość, rozwinięte w dzieciństwie, zwykle trwa do dorosłości. 

Choć większość ludzi zdaje sobie sprawę, że nadwaga i otyłość narażają dziecko na ryzyko powikłań zdrowotnych w późniejszym życiu, to jednak w naszych klinikach najczęściej rodzice nie są pewni, jak podejść do tej sytuacji, mimo podejmowanych przez nich najlepszych starań. W związku z tym opracowaliśmy nasz Program Zdrowego Życia dla dzieci i młodzieży. Świadomość jest ogromna, ale zmiany nie nastąpią bez działania; i może to być trudny temat do rozwiązania.

Nasz Program Zdrowego Życia nie koncentruje się wyłącznie na wadze młodego człowieka, ponieważ może to przynieść efekt przeciwny do zamierzonego i prowadzić do zaabsorbowania wagą. Zamiast tego program koncentruje się na określonych nawykach życiowych, które mogą negatywnie wpływać na wagę i zdrowie dziecka. Przykładem może być niewłaściwe odżywianie, brak owoców i warzyw w diecie, brak aktywności fizycznej, spożywanie śmieci oraz niezdrowy stosunek do jedzenia. Poprzez ukierunkowane sesje edukacyjne i wyznaczanie celów, dążymy do wytworzenia zdrowych nawyków, które młody człowiek może utrzymać przez całe życie.

Podczas wstępnej konsultacji spotykamy się z młodą osobą wraz z rodzicem. Dążymy do ustalenia głównych obszarów zmian w jednostce rodzinnej. Kluczowym elementem sukcesu jest włączenie do niego całej rodziny. Dostarczamy szablon planu żywieniowego, który ilustruje zarówno dziecku, jak i rodzicowi, jakie rodzaje żywności powinni włączyć do swojej codziennej diety, aby zaspokoić swoje potrzeby żywieniowe dla wzrostu.

Ważne jest, aby pamiętać, że utrata wagi nie zawsze jest odpowiednia dla dzieci. W wielu przypadkach celem jest utrzymanie obecnej wagi dziecka w miarę jej wzrostu. Stosowanie diety niskokalorycznej może oznaczać, że dziecko nie spełnia swoich potrzeb żywieniowych i może doświadczać zahamowania wzrostu lub niedoboru składników odżywczych, jeśli przez dłuższy czas ograniczy kalorie.

Więc, na czym się skupiamy?

Poniżej znajduje się zestawienie niektórych tematów, którymi zajmujemy się w dążeniu do wypracowania zdrowych nawyków życiowych:

Co ja mam jeść? 
Często rodzice i dzieci są zdezorientowani, co stanowi zdrową dietę. W sesji 1 kształcimy młodych ludzi i ich rodziców na temat żywności i żywienia oraz roli, jaką różne rodzaje żywności odgrywają w ich organizmie. W tej sesji młodzi ludzie poznają znaczenie jedzenia i są bardziej skłonni do zmian, gdy czują się zaangażowani w ten proces. 

Niezwykle ważne jest, aby nawiązać zdrowe relacje z żywnością. Żywność nie jest wrogiem. Niezdrowe nawyki, takie jak jedzenie w stresie, znudzeniu, zmęczeniu lub jako smakołyk, są zazwyczaj tam, gdzie sprawy leżą z jedzeniem. Nauka napędzania organizmu jest kluczem do długofalowych zmian.

Fruit And Veg - Dostajesz swoje?
Owoców i warzyw często brakuje zarówno w diecie dorosłych jak i młodych ludzi. Owoce i warzywa odgrywają ważną rolę w utrzymaniu zdrowej wagi przez całe życie. Są pełne błonnika i wody oraz pomagają w utrzymaniu pełnej masy ciała brzucha. Są one również pełne ważnych witamin i minerałów, które są potrzebne dzieciom do prawidłowego wzrostu. Jednak większość rodziców może uznać, że zmuszanie dzieci do jedzenia owoców i warzyw stało się czymś w rodzaju codziennej wojny. 

W naszym programie pomagamy dzieciom i młodzieży zrozumieć ważną rolę, jaką owoce i warzywa odgrywają w utrzymaniu ich zdrowia. Wyjaśniamy to w kategoriach, które są dla nich względne. Poprzez wyzwania i wyznaczanie celów możemy pomóc dzieciom i młodzieży w znalezieniu owoców i warzyw, które będą chciały spróbować i pomóc im sprawić, by owoce i warzywa stały się smaczne i atrakcyjne. Codzienne spożywanie owoców i warzyw jest istotnym elementem utrzymania zdrowej wagi przez długi czas.

Twoje ciało jest przystosowane do poruszania się
Coraz więcej dzieci jest w pozycji siedzącej. Mniej młodych ludzi chodzi pieszo lub jeździ na rowerze do szkoły. Wraz z rozwojem gier wideo, salonów gier, kin, Netflix, itp. czas rekreacyjny jest bardziej osiadły niż kiedykolwiek. Oznacza to, że coraz więcej młodych ludzi nie dotrzymuje zalecanego czasu aktywności codziennie, który przez większość lat wynosi 60 minut dziennie. 

Ważne jest, aby ustalić nawyk poruszania się we wczesnych latach, w przeciwnym razie jeszcze trudniej jest zacząć jako dorosły. Oprócz kontroli wagi, aktywność fizyczna jest tak ważna dla rozwoju zdrowia psychicznego, rozwoju kości, energii, nastroju, snu i innych. W tej sesji pomagamy młodym ludziom zrozumieć rolę, jaką aktywność fizyczna odgrywa w utrzymaniu ich zdrowia. Pomagamy im znaleźć ćwiczenia, które lubią i mogą podtrzymywać. 

Redukcja żywności śmieciowej
Junk food jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu nadwagi i otyłości wśród młodych ludzi. Jednak samo wycięcie go nie jest rozwiązaniem. Mówienie dziecku, aby przestało jeść śmieciowe jedzenie rzadko jest skuteczne i często może uczynić je jeszcze bardziej pożądanym. 

Więc jak ty jako rodzic możesz walczyć z tym problemem? Na naszych sesjach kształcimy młodych ludzi na temat tego, jak śmieciowe jedzenie reaguje w ich organizmie. Od wpływu na poziom cukru we krwi i energii do wypierania składników odżywczych w diecie, pokazujemy, jak szkodliwe jedzenie śmieciowe może być dla ich zdrowia. Pomagamy im znaleźć równowagę w spożywaniu pożywnej żywności przy jednoczesnym zachowaniu ich ulubionych potraw w ich diecie w sposób, który nie wpływa negatywnie na ich zdrowie.

Zdrowe nawyki na całe życie
W sesji końcowej przyjrzymy się niektórym barierom, które mogą mieć wpływ na młodego człowieka i jego rodzinę w zakresie dokonywania zdrowych zmian. Zmiana może wydawać się niemożliwa, ponieważ stare nawyki ciężko umierają, ale z pomocną dłonią wszystko jest możliwe. W tej sesji mamy problem z nakręceniem tego, co idzie dobrze i co należy poprawić. Pomagamy znaleźć realistyczne rozwiązania, które pasują do całej rodziny i doprowadzą do zmian na całe życie.

Zobacz również