•   Niedziela, 1 grudnia 2024
Blog

Klucze pneumatyczne w warsztacie samochodowym

Pneumatyczny klucz udarowy to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do szybkiego dokręcania/odkręcania połączeń gwintowanych za pomocą sprężonego powietrza. To właśnie z kluczem do nakrętek wiąże się konserwacja samochodu. Z ich pomocą można łatwo i szybko dokręcać i luzować połączenia gwintowane.

Klucz udarowy pneumatyczny

Jeśli do niedawna klucz pneumatyczny był używany głównie w serwisach samochodowych, sklepach oponiarskich i stacjach serwisowych, to teraz to urządzenie coraz częściej można zobaczyć w zwykłym warsztacie samochodowym. Zasada działania klucza udarowego jest prosta:

  • Za pomocą złączki wkrętak jest połączony ze sprężarką lub przewodem pneumatycznym. Po naciśnięciu spustu narzędzia sprężone powietrze przepływa przez wąż, obraca wirnik narzędzia, które z kolei napędza wrzeciono.
  • Funkcja reverse pozwala na przełączanie ruchu w przeciwnym kierunku, tj. łączniki można nie tylko wkręcić, ale także odkręcić nakrętki.

Klucze można podzielić na proste i kątowe. Klucze pneumatyczne mają zwykle kształt pistoletu i można je wygodnie trzymać w pozycji poziomej. Oś obrotu uchwytu jest równoległa do osi ruchu silnika, co zapewnia dużą wartość momentu obrotowego. W kluczach kątowych oś obrotu wrzeciona jest prostopadła do osi silnika, co pozwala na wykorzystanie jej przy odkręcaniu problematycznej lub mocno zabrudzonej nakrętki. Takie modele są szczególnie poszukiwane do pracy w ciasnych i trudno dostępnych miejscach. Zazwyczaj te klucze mają niski moment obrotowy.

Bezudarowe pneumatyczne klucze udarowe są idealne do montażu i demontażu elementów złącznych, gdzie nie wymaga się dużego wysiłku, lub do wrażliwych elementów złącznych, które wymagają precyzji i dokładności. Takie narzędzie zapobiegnie zdzieraniu nici. Klucz udarowy pneumatyczny wytwarza serię częstych uderzeń stycznych. Zaczyna pracować nad długimi pociągnięciami. Maksymalna siła uderzenia jest dostarczana dokładnie na końcu, gdy siła końcowa jest potrzebna dla uzyskania większej niezawodności połączenia. Klucz udarowy jest wskazany przy luzowaniu starych i zardzewiałych połączeń, przy montażu i demontażu dużych połączeń śrubowych. Do kluczy udarowych należy stosować nasadki udarowe, ponieważ zwykłe mogą się po prostu złamać.

zmiana opony w warsztacie samochodowym

Klucz pneumatyczny do kół

Wybierając klucz udarowy, ważne jest, aby zrozumieć, jakie są rodzaje różnych mechanizmów udarowych i czym się różnią. Najczęstszymi typami mechanizmów kluczy do warsztatu i serwisu samochodowego są dwumłotkowe, Rocking Dog i pojedyncze grzechotki.

Mechanizm typu twin hammer , czyli „podwójny młot”, nie zapewnia momentu obrotowego na raz, ale w impulsach (dwa uderzenia na 1 obrót) i wysoki moment obrotowy na starcie. Mechanizm jest nieskomplikowany w swojej konstrukcji, doskonale wytrzymuje duże obciążenia.

Rocking Dog przenosi jeden potężny nacisk na obrót i nie generuje tak dużego momentu obrotowego jak podwójny młot. Jest wskazany do średnich obciążeń. Łatwo go rozpoznać - posiada nieotwieraną przednią część. Pojedynczy system to prosty mechanizm zapadkowy. Idealny do lekkich zadań. Istnieje kilka podstawowych parametrów, które decydują o wyborze odpowiedniego narzędzia. Najważniejszą rzeczą, na którą zwracamy uwagę przy wyborze klucza pneumatycznego jest:

  • moment obrotowy
  • zużycie powietrza
  • waga

Maksymalny moment obrotowy to główny parametr określający moc narzędzia – siłę skręcania i odkręcania. Mierzony jest w niutonach/metrach. Do wyboru wkrętaka dla tego parametru należy podchodzić bardzo ostrożnie, ponieważ jeśli moment dokręcania jest zbyt silny, w gwincie powstaje przepięcie, które pod obciążeniem prowadzi do szybkiego zniszczenia. Zbyt słabe doprowadzi do tego, że połączenie gwintowe się poluzuje.

Zakres momentu obrotowego jest rzędu 30-3000 Nm. Jeśli potrzebne jest narzędzie do dokręcania dużych elementów złącznych, potrzebne są klucze do nakrętek o wysokim momencie obrotowym od półtora do 3 tysięcy NM. Podczas montażu i demontażu felg w serwisie opon popularne jest narzędzie o momencie obrotowym co najmniej 100 Nm. Jeśli potrzebujesz narzędzia do wymiany śrub w swoim aucie, to wystarczy klucz udarowy o momencie obrotowym 500-700 Nm.

Moment obrotowy musi odpowiadać wielkości wrzeciona. Im wyższy moment obrotowy narzędzia, tym większe gabaryty łączników, tym większa średnica wrzeciona. Wrzeciono pół cala (½ ”) jest stosowane do samochodów osobowych z gwintami mniejszymi niż 18 mm.

Zobacz również